Az alternatív nyelvtanulók 10 alapkifejezése

10 kifejezés nyelvtanulóknak

A mai bejegyzésben azokkal a nyelvtanulási-tanulásmódszertani fogalmakkal szeretnélek megismertetni Titeket, amelyeket nagyon fontosnak tartok ahhoz, hogy valaki önállóan tudjon idegen nyelveket tanulni, és ezzel együtt egy vázlatot is adok ahhoz, mit kell szerintem tudni, ismerni ahhoz, hogy valaki sikeresen, hatékonyan tudjon nyelvet tanulni.

SRS

Mit jelent? Az időközönkénti ismétlés, más néven időzített ismétlés rendszere (Spaced Repetition System, SRS) olyan tanulási technika, melynek során az ismereteket egyre hosszabb időközönként idézi fel a tanuló.

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Sajnos, ahogyan már korábban többször is írtam róla, egy ismeretelemet (például egy szót, vagy kifejezést) nem elég egyszer megtanulni, legalább meghatározott időszakonként ismételni kell ahhoz, hogy bekerüljön a hosszútávú memóriába és benne is maradjon. Ma már mindenféle platformon rengeteg olyan applikáció áll a nyelvtanulók rendelkezésére, amely ezt a bonyolultnak tűnő elméletet automatizálja. Az SRS-alapú rendszerek ún. virtuális tanulókártyákkal dolgoznak, melyeket vagy Te hozol létre, vagy a közösség által létrehozott kártyákat használod. Nagy előnyei az ilyen rendszereknek, hogy az ismétlés – ha az algoritmus jól működik – épp az elfelejtés időpontja előtt történik meg, így nem kell folyamatosan feleslegesen ismételgetned, az algoritmusok kártyánként, azaz szavanként, mondatonként jelzik, ha ismétlés vált szükségessé. A visszajelzéseid alapján folyamatosan a Te egyedi munkatempódhoz idomulva segíti a fejlődést, és Téged is aktív részesévé tesz a tanulási folyamatnak. Nagy előnyük még, hogy pontos, számszerű eredményeket láthatsz a munkádról folyamatosan, így ellenőrizni tudod a kitűzött céljaid teljesülését is. Ha felkeltettem az érdeklődésedet, egy külön cikket szenteltem a szótanulás-szófelejtés témakörének, melyben infografikán mutatom be az SRS lényegét és konkrét programokat, melyeket azokkal elkezdhetsz használni.

SMART célkitűzés

Mit jelent? Olyan célkitűzési eszköz, ill. módszer, amely segít a céljaidat úgy megfogalmazni, hogy azok ne egy ködös foszlányként jelenjenek meg, hanem aktívan segítsék a fejlődésedet. A SMART egyébként egy betűszó, azokat a kifejezéseket takarja, amelyeknek meg kell felelnie a kitűzött célodnak: S: specific, tehát konkrét, M: measurable, azaz mérhető, A: achievable, vagyis megvalósítható, R: relevant, tehát releváns, T: time-bound, tehát időkerethez köthető.

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Itt, a blogon szinte minden második bejegyzésben olvashatjátok tőlem, hogy tűzzetek ki célokat, mert az márpedig fontos. A célok szerepe kettős. Egyfelől alapjául szolgálnak a nyelvtanulás – nevezzük így – stratégiai részének, tehát a célokon alapulnak a konkrét tervek, amelyeken keresztül elérheted a célokat. Ha már kitűzted a célokat, és vannak terveid, akkor van mi felé haladni, és ez nagyon motiváló tud ám lenni. A célkitűzés másik jelentősége pedig – mondjuk úgy – operatív szinten jelenik meg, hiszen ha belebotlasz egy új kifejezésbe, vagy nyelvtani elembe, Neked, magadnak kell meghoznod azt a döntést, hogy foglalkozol-e vele, szükséged van-e rá a kitűzött céljaid alapján. Ahhoz, hogy “megtanulj angolul”, minden angol kifejezésre szükséged lehet, ha viszont SMART célod van, akkor az alapján már lehet szelektálni.

Podcast

Mit jelent? Úgy képzeld el a podcastet, mint egy bizonyos téma köré rendeződő (ingyenes) audió- (esetleg videó-) műsortárat. Sok podcast csatorna akár napi szinten is frissül, és különféle nyelveken rengeteg, kimondottan nyelvtanulóknak szóló ilyen csatorna érhető el.

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Az a nagyon jó a podcastekben, hogy ha letöltesz a telefonodra egy kliensprogramot, és feliratkozol pár csatornára (az egész gyakorlatilag néhány perc), akkor nem csak folyamatosan figyelmeztet az új anyagokra, de bárhol, bármikor rendelkezésedre is áll a saját, személyre szabott tudástárad. Pont olyan egyszerű használni, mintha zenét hallgatnál a telefonodon, így nem lehet kifogás, hogy nem vagy műszaki beállítottságú. Ha érdekel a téma, van itt erről egy részletesebb cikkem.

RSS

Mit jelent? Olyan állományok, melyek megkímélik az olvasókat attól, hogy folyamatosan böngészniük kelljen a kedvelt oldalaikat, hogy ellenőrizhessék, van-e azokon új tartalom. Egy kis programocska ellenőrzi helyetted, hogy mely oldalakra került új tartalom és meg is jeleníti azt neked. (Persze ez csak olyan oldalak esetében működik, melyek használnak RSS-t, az alternativnyelvtanulas.hu természetesen használ:) )

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Gyakorlatilag pont ugyanaz a szerepe, mint a podcastnek a hallgatott inputokkal. Minden nap kapod a friss tartalmakat, és nagyon könnyen elérhetővé válik az olvasnivaló, valamint mindig veled is van, így bárhol, bármikor használhatod. Nagyon hasznos, kezdd el használni még ma, bővebb leírást itt találsz.

Aktív szókincs, passzív szókincs

Mit jelent? Olyan elemek (szavak, kifejezések) tartoznak a passzív szókincs kategóriájába, melyeket alkotási folyamatban, tehát beszédben, vagy írásban használni nem tudsz, azonban leírva, vagy hallva azokat felismered a jelentésüket. Minél többször találkozol egy szóval, kifejezéssel, annál erősebben tendál a passzív szókincs irányából az aktív felé. Az aktív szókincs értelemszerűen az, amit bármilyen helyzetben könnyedén tudsz használni, de azért itt sem minden fekete, vagy fehér… 🙂

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Hatalmas könnyítést adnak a nyelvtanulásban az olyan elemek, mint a hamis barátok (ld. lent), vagy a passzív szókincs elemei. Ezek nagyon csekély ráfordítással “varázsolhatóak bele” a hosszútávú memóriádba, ezzel is könnyebbé és hatékonyabbá téve a nyelvtanulás folyamatát. Itt találsz egy hosszabb cikket a passzív szókincsről.

Nyelvérzék

Mit jelent? A nyelvérzék szerintem a nyelvtanulás képessége, mely tanulásmódszertani ismeretekben gyökeredzik.

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Bár a nyelvérzék létező dolog, szerencsére nem örökletes, és nem is megváltoztathatatlan tulajdonság. A nyelvérzékért lehet, sőt kell is tenni, mégpedig úgy, hogy megismered azokat a tanulási módszereket, amelyek számodra hatékonyak. Itt, a blogon rengeteg tippet találsz ezzel kapcsolatban, a vállvonogató “Hm… nekem úgysincs nyelvérzékem…” hozzáállás viszont semmilyen körülmények között nem elfogadható! 😉

Érzelmi kötődés

Ez kicsit kakukktojásnak tűnhet itt a listában, pedig az elsők között válogattam be, mert hiszem, hogy

Csak akkor kapsz a könyvektől valamit, ha tudsz is adni olvasmányaidnak valamit. Úgy értem, ha olyan lelket viszel feléjük, amely az olvasás párharcában hajlandó sebeket kapni és adni, hajlandó vitatkozni, meggyőzni és meggyőződni.
Márai Sándor

Mit jelent? Érzelmi kötődés alatt azt értem, hogy a fejlődésed szempontjából nagyon nem mindegy, hogy állsz a tanulsz nyelvedhez, és különösen a tananyagodhoz. Ha unalmasnak találod, nem része az érdeklődési körödnek, hanem egy mások által választott anyag az, amivel dolgoznod kell, az nagyban megnehezíti a fejlődésedet. És fordítva: egy bókot, vagy poént sokkal hamarabb megjegyzel a tanult nyelveden, mert valamilyen érzelmi reakciót váltott ki benned.

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Szerintem az alternatív nyelvtanulás egyik legnagyobb különbsége a hagyományos nyelvoktatáshoz képest, hogy itt nem előre legyártott anyagokkal dolgozunk. Ebbe bele kell vinned szíved-lelked, önmagad, az érdeklődési körödet. Bele kell vinned a korábbi ismereteidet, hiszen így sokkal könnyebben megértesz idegen nyelvű szövegeket. Próbálj minél több olyan szöveggel dolgozni, amely valamilyen szélsőséges érzelmet vált ki belőled: nagyon tetszik, viccesnek találod, pontosan tudsz azonosulni a benne leírt érzelemmel, vagy épp egyáltalán nem értesz vele egyet és ez esetleg még bosszant is.

Hamis barát

Mit jelent? Olyan szópárok, amelyek két (vagy több) nyelven azonos módon írandók, de teljesen mást jelentenek (például a GIFT szó angolul ajándékot, míg németül mérget jelent).

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Több okból is jó az ilyen szópárokat ismerni. Az egyik az, hogy ha használat közben látod, hallod, akkor nem fognak tévútra vinni a korábbi (más nyelvi) ismereteid. A másik pedig az, hogy az ilyen szavakat sokkal könnyebb megjegyezni, hiszen a szóalak már a fejedben van, csak esetleg egy képi asszociációt használva társítani kell hozzá a megfelelő jelentést. A fenti példánál maradva megjegyezheted úgy a különbséget, hogy elképzelsz egy angol zászlóba csomagolt ajándékot, amelyben egy olyan méreg van, aminek német zászló van a címkéjén. Ez bármikor előhozza majd a szót, ha szükséged van rá. A hamis barátokról, és ezek ellentétéről (az olyan kifejezéspárokról, amelyek több nyelven is ugyanazt jelentik), itt olvashatsz egy cikket.

Párhuzamos szöveg

Mit jelent? Olyan szöveg, amely más nyelven, de hasonló, vagy azonos témában íródott.

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? A fordítók gyakran használnak párhuzamos szövegeket, ha olyan területen kell fordítást végezniük, amelyik kevésbé tartozik a szakterületükhöz, vagy ismeretlenebb számukra. Ugyanezt a nyelvtanulók is megtehetik. Legegyszerűbb példa erre a napi aktualitások átolvasása (legalább) 2 nyelven. Ha elolvasod magyarul, rögzül a szituáció, a szókincs. Ha utána angolul is elolvasod, akkor már tudni fogod, miről szól, és ez egy csomó szó megértéséhez hozzásegít majd. Ilyesmi terület az is, ha a saját érdeklődési körödből keresel idegen nyelvi szövegeket: mivel a tartalom már ismerős lesz számodra, csak azt kell kisilabizálnod, melyik szó mely szakkifejezést takarja. Ezzel a módszerrel már egészen a nyelvtanulás elejétől, tehát a kezdő szinttől nagyon hatékonyan lehet fejlődni.

Interaktív nyelvtanulás

Mit jelent? Olyan eszközök használata a nyelvtanulás során, melyek a nyelvtanulót passzív, befogadói helyzetéből kimozdítva a nyelvtanulás aktív részesévé teszik, közben szórakoztatva, és a tanulási tempót egyedi igényeire szabva.

Mi a szerepe a nyelvtanulásban? Sokkal hatékonyabbak azok a módszerek a nyelvtanulásban, amelyek lehetővé teszik a tanuló visszajelzéseit, ezzel egyedileg megszabva a munkatempót (ld. fent, SRS). Ezen felül a nyelvtanuló ezekkel a módszerekkel – különösen, ha többet is használ ezekből – nem fog az unalom mocsarába süppedni a tanulási folyamatban, hiszen ő is tesz a saját fejődéséért, és nem csak befogadóként éli azt meg. És a legjobb, hogy ezek a rendszerek általában bárhol és bármikor használhatóak, így hihetetlen szabadságélménnyel ruházzák fel a használójukat.

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!