A nyelvtanulók mumusai 1. – A nyelvtan

grammar-389907_1280

Ahogy ígértem, interaktív sorozatot indítok, mely a nyelvtanulók mumusait – vélt és valós ellenségeit – mutatja be, értékeli szerepüket a nyelvtanulási folyamatban és megoldási javaslatokat tesz a leküzdésükre.

Ez az első rész, melyben a nyelvtantanulás szerepét fogom értékelni.

Az iskolában kimondva-kimondatlanul is azt tanították, hogy a nyelv szavak nyelvtani szabályok szerint rendezett rendszere – megfelelő számú szó és nyelvtani szabály elsajátítását követően a nyelvet hibátlanul lehet beszélni. Ahogy már a szótanulásról szóló bejegyzésben írtam róla, az alternativnyelvtanulas.hu-n a nyelvek egy másik megközelítésével fogsz lépten-nyomon találkozni: én egy olyan rendszernek képzelem a nyelvet, ahol végtelen számú, de egymással szoros összefüggésben álló mondatból építkezel.

Ha a nyelvre így tekintünk, a nyelvtan szerepe elenyészővé válik, hiszen már egészen kicsi gyermekkorunktól képesek vagyunk felismerni a mondatok logikáját, a hasonlóságokat és a különbözőségeket mondatok között.

Ha például azt mondom, hogy

Please remember to lock the door.

és

I remember seeing that movie.

valószínűleg te is érzel némi különbséget a két változat között. Ha esetleg nem tudod a szabályt, ne is nézz utána! Keress néhány további példát és próbálj magadtól rájönni. Hidd el, a felfedezés öröme emlékezetessé teszi a szabályt, ha pedig néhány példamondatot is megtanulsz (rendszeresen ismételve) akkor beszéd közben is könnyen fog majd menni a használata.

Ha most kezdenék tanulni egy új nyelvet (mint ahogy tettem is nem olyan régen a franciával), a következőképp állnék a nyelvtan tanulásához:

  1. Mielőtt bármit is nekilátnék tanulni, átnézném, milyen furcsaságok vannak a nyelvtanban. Itt persze nagy előnnyel indulnak, akik jók voltak magyar nyelvtanból, vagy megtanultak már legalább egy idegen nyelvet, hiszen ha azt sem tudod, mi lehet az a névmás, vagy az igemódok és igeidők, akkor elég nehéz lesz egyedül áttekinteni egy nyelv rendszerét. Ne jegyzetelj. Ne tanulj. A nagy képet nézd. Hagyd ki az unalmas, bonyolult részeket.
  2. Miután ez megvolt, nekilátnék egy előre meghatározott terv szerint mondatokat tanulni (nehézségi fok, mennyi új szó legyen egy mondatban, stb. kérdésekre válasz majd egy külön bejegyzésben jön… – időközben megíródott, itt találod!).
  3. A mondatok tanulásánál visszatérő nehézségekbe ütközve kikeresném a vonatkozó szabályt, amit alaposan átolvasnék. Ezt követően néhány példamondatot Tatoebaról kiírnék a “szótárfüzetembe” (Ankiba, vagy bármilyen más SRS-alapú programba) és rendszeresen ismételve jól beletenném őket a hosszútávú memóriámba.
  4. Ha eleget foglalkozol a nyelvvel, a legváltozatosabb tevékenységek közben fognak random mondatok eszedbe jutni. Ezeket fejben gyorsan egy-egy szóval átírnám, rákérdeznék, letagadnám – ez nem igényel külön időráfordítást.
  5. Élvezném, hogy rengeteg, számomra ismeretlen nyelvtani szabály (azaz nem is a szabály, hanem annak a gyakorlati oldala, az alkalmazási módja) mindig a megfelelő helyen jut eszembe, és sokkal könnyebben beszélek és írok, mintha csak szabályok lennének a fejemben.

Azzal indítottam, hogy interaktív lesz a sorozat. A következő rész jövő héten várható, addig is várom a Te mumusaidat, kommentelhetsz, vagy írhatsz ezen a formalapon is, szinte mindig válaszolok az olvasói levelekre. Örülnék, ha ezt a sorozatot, mint ahogy az egész blogot is, számotokra hasznos tartalmakkal tölthetném meg.

Ja és ne felejts el példamondatokat keresni a remember to… és a remember …-ing közötti különbségre!

Ha tetszett a bejegyzés, like-old az Alternatív nyelvtanulás Facebook-oldalt, vagy iratkozz fel a hírlevélre, hogy ne maradj le a folyamatosan frissülő tartalmakról!

 
 

 

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!