Az alternatív nyelvtanulás 3 alappillére

pillars

Mostanában újra és újra hatalmába kerít az a gondolat, hogy ha a nyelvtanulásról esik szó, legtöbben azért ódzkodnak alternatív tanulási módszerekhez nyúlni, mert 3 kompetenciának nincsenek birtokában. Nem azért, mert egyedül nem tudnak rágooglezni, hogy képezzük az if-es mondatokat, vagy mi a KATI szórend, és egészen biztosan nem azért, mert nem képesek a számukra megfelelő tudásanyag megtalálására. Ha egy nyelv elsajátításáról esik szó, legtöbbek szeme előtt csak tankönyvek, jobb esetben online tananyagok és az ezek fölött görnyedve töltött rengeteg idő jelenik meg. Néhányaknak megfordul a fejében, hogy a sikertelenségük oka esetleg a módszereikben rejlik, de kevesen jutnak oda, hogy ilyen téren is fejlesszék magukat. De ez még mindig csak a jéghegy csúcsa…

Az első és legfontosabb kifogás, amit a nyelv-nem-tanulók a mentségükre szoktak felhozni, az az idő hiánya. Hiszem és vallom, hogy nyelvet tanulni akkor is lehet, ha nincs az ember napjában olyan időblokk, amit ennek tudna szentelni. A sok-sok üresjárati perc okos kihasználásával máris rengeteget tehetünk anyelvtudásért. Az első alappillér tehát az idővel való gazdálkodás, ami számomra nem arról szól, hogyan rövidítsd le a napi teendőidet, hanem arról, hogyan tudsz fájdalommentesen minél több nyelvgyakorlást csempészni a napodba: tanulhatsz például vásárlás, főzés, vagy akár zenehallgatás, olvasás közben is. Ha a nyelvtanulásra nem úgy tekintesz, mint egy nyűgre, amire napi szinten időt kell szánnod, más tevékenységektől elvonva az értékes perceket, az máris sokat javíthat a hozzáállásodon, a nyelvekkel való viszonyodon. Érdemes tehát elgondolkodni azon, hogyan tudnál minél több nyelvi percet csempészni a napjaidba.

A második alappillér, melyről talán itt a blogon is legkevésbé esett szó, az önmotiváció. Mert bizony – valljuk be – sokszor nehéz tud lenni, ha nincs aki számon kér, ha nincs, aki “üt-vág”, ha ellustulnánk, ha nincs aki rendszeresen dícséri fejlődésünket. A hagyományos nyelvtanulási módszerekben a tanár szerepe jó esetben nem merül ki a tananyag leadásában, hanem kisebb-nagyobb mértékben a tanuló motiválását is magára vállalja. Néhányan képesek – a célok érdekében – fenntartani a a megcélzott ütemet, míg másoknál a lelkesedés hamar alábbhagy és nem marad, ami motiválja őket. A nyelvtanuló pajtikról szóló bejegyzésemben írtam arról, hogyan tudod akár Te is segíteni mások fejlődési folyamatát, vagy segítséget kérni olyanoktól, akik még akár a tanult nyelvedet sem beszélik. Sokat tud segíteni, ha van egy egészen konkrét, számokkal leírható, időben behatárolt (és nem években mérhető) fejlődési terved, mert ez is motivál, hogy a fejlődési pályán tartson. Ha alternatív módszerekhez nyúlsz a nyelvtanulási folyamat során, gyakorlatilag fillérekből meg tudod úszni a nyelvtanulást. Én az így megtakarított összegeket szívesen fordítom önmotivációra: számold ki, mennyit spóroltál mondjuk egy nyelviskolai tanfolyamhoz képest, és köss ebből a pénzből valami személyes jutalmat bizonyos mérföldkövek eléréséhez.

A harmadik nagy téma, amellyel minden alternatív nyelvtanulónak foglalkoznia kell, a tanulásmódszertan. Ennek vonatkozásában szintén rengeteg cikket találtok a blogon. Összefoglalva talán a legfontosabbak: mondatokat tanulni, a szavak és nyelvtan tanulását háttérbe szorítva, előszeretettel használni a technika vívmányait (Memrise, podcastek, RSS, Evernote, Anki), és mindig változatosságra törekedni, nem leragadni egyetlen bevált módszer mellett sem.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg, like-old az Alternatív nyelvtanulás oldalt Facebookon, vagy iratkozz fel a hírlevélre, hogy Te se maradj le a folyamatosan frissülő tartalmakról!

 
 

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!