Ezért ne menj nyelviskolába!

students-702090_1280

Ahogyan már számos írásból kiderülhetett számotokra, az alternativnyelvtanulas.hu az egyéni nyelvtanulási eszközök híve, elveti az uniformizált módszereket, és ezzel együtt persze a nyelviskolai nyelvtanulást is. A legfőbb problémám a nyelviskolai nyelvtanulással az, hogy kategorikus kijelentéseket tesz bizonyos tanulási módszerek mellett, vagy ellen, legkevésbé sem figyelembe véve a különböző tanulási stílusokat, a nyelvtanulók egyéni igényeit és céljait. Ezenfelül nem mutat rá a célkitűzés fontosságára és az ahhoz vezető lépcsők meghatározásának menetére, hiszen ezzel maga alatt vágná a fát – amelyik nyelvtanuló erre képes, az legtöbbször nyelviskola és nyelvtanár nélkül is boldogul, valamint esetleg még arra is rájön, hogy a nyelviskola által alkalmazott módszerek nem segítik a megfelelő ütemű, hatékony fejlődését sem. A nyelviskolában a tananyag előre elkészített, így nem alkalmazkodik a csoport igényeihez, sokszor nem követi a tudomány legfrissebb eredményeit és a technológia újításait, tehát elavult, vaskalapos és alkalmazkodásra képtelen.

A nyelvtanulók nyelviskolában elért eredményei általában nem mérhetőek, a mérhetővé tétel pedig szintén nem érdeke az iskoláknak, mert azáltal, hogy az eredményeik alapján mérettetnek meg, egészen más megvilágításba kerülhetnének. Más kérdés a nyelvvizsga, amely egyfajta mérési módszert ad a kezünkbe, azonban a nyelviskolák általában elhatárolódnak attól, hogy ez alapján mérjük őket, a sikertelenséget a tanuló egyéni bukásaként értékelik, amit a tanuló ezt követően persze el is hisz, vagy kudarcait a nyelvérzék hiányára fogja. Pedig csak tanulni kellene megtanulnia!

Legtöbben nem gondolnak arra, milyen járulékos terheket jelentene számukra, ha elkezdenének egy nyelviskolai tanfolyamot, és úgy gondolják, ez a nyelvtanulás legidőtakarékosabb, leghatékonyabb módja. Tekintsük tehát át, milyen plusz időbeli ráfordításokkal kell számolnia annak, aki nyelviskolai nyelvtanulásra adja a fejét.

Példaképp kiválasztottam egy népszerű nyelviskola 60 órás francia nyelvtanfolyamát. Az órákat két munkanapon, heti 2* másfél órás blokkban tartják, így a tanfolyam 15 hétig, tehát közel 4 hónapig tart. Nem nyelvvizsgára felkészítő tanfolyamról beszélünk, csupán általános nyelvi tanfolyamról, különböző szinteken.

A nyelviskola általában nem a szomszédban van, így nyelviskolába járás esetén még ha csak rövid időt is, de mindenképp kell valamennyit utazással tölteni. A budapestiek ilyen szempontból szerencsésebbek, ott egymást érik a nyelviskolák és a közlekedés is kényelmes, jól megoldott, nem úgy, mint vidéken, ahol esetleg egy környékbeli nagyvárosba kell utaznia annak, aki nyelviskolába szeretne járni. A 20 perc utazás szerintem a budapestiek esetében sem számít soknak, de vidéken akár alkalmaként (tehát oda-vissza) másfél órával, tehát összesen 45 órával is számolhatnánk, és még ez sem lenne irreális!

Néhány nyelviskola a helyszínen biztosítja a tanfolyamaihoz szükséges segédanyagok megvásárlásának lehetőségét, mások azonban szinte lehetetlen követelményeket támasztanak a megszerzendő tankönyvet, munkafüzetet illetőleg, van, hogy csak külön rendelésre hoznak bizonyos könyveket, így ez sok esetben utánajárást igényel, bár ez nem olyan jelentős.

Legtöbben próbálnak kicsit előbb érkezni az órákra, ill. persze a közlekedés sem mindig kiszámítható, ezért általában pár perccel órakezdés előtt megjelenik a legtöbb tanuló (ez 5, 10, de akár 15 perc is lehet). Néhány szót váltanak egymással óra után a tanulók, esetleg csak összepakolnak, felöltözködnek. Azt gondolhatnánk, hogy ezek a néhány percek semmit nem számítanak, pedig épp ellenkezőleg. Az Alternatív nyelvtanuló tudja, ezeket az 5 perceket lehet legjobban kihasználni egy kis napközbeni gyakorlásra – az egész csak szemlélet kérdése. Ha foglalkozás elején és végén 5-5 perccel többet töltünk a nyelviskolában, mint amennyit szükséges, azzal összesen 300 perctől, azaz 5 teljes órától fosztjuk meg magunkat! Nagyobb blokkok esetében általában szünetet is tartanak, ami még alkalmanként 5-10-15 perccel (tehát 30 alkalommal számolva akár 7 és fél órával!!! toldja meg az időráfordítást).

A nyelviskola választása persze nehéz, mérlegelést igénylő feladat… az időpontok, szintek, árak, intenzitás, az iskola helye és még rengeteg más befolyásolhatja a tanfolyam, ill. iskola kiválasztását. Én elég alapos vagyok, tudom, hogy egy teljes hétig is képes lennék mérlegelni, gondolkodni, olvasgatni, de a kevésbé alaposabb nyelvtanulóknak is biztosan szükségük van néhány órára a megfelelő döntés meghozatalához. Ezután persze fel kell hívni az iskolát, esetleg be kell menni személyesen, indítják-e a tanfolyamot, milyen feltételekkel, ill. a jelentkezést is meg kell ejteni – jó esetben ez online is történhet, így a folyamat nem igényel felesleges plusz utazást.

Az alábbi táblázatban összefoglalom azokat a minimális időbeli ráfordításokat, melyek a fent leírt 60 órás nyelvtanfolyam idejéhez pluszban jönnek, ám nem gyarapítják a nyelvtudásunkat.

időbeli ráfordítás(óra)
utazás (alkalmanként 20 perc oda, 20 perc vissza)20
tankönyvek, munkafüzetek megvásárlása1
a nyelviskolában töltött plusz idő (alkalmanként 5 perc a foglalkozás elején és végén, nem számba véve az esetleges óraközi szünetet!)5
a megfelelő iskola és tanfolyam kiválasztása (érdeklődés, böngészés, keresgélés)2
telefonálás, az iskola személyes felkeresése, jelenkezés személyesen, vagy online2
összesen30

Még egyszer hangsúlyozni szeretném, minden értéknél próbáltam a minimumot közelíteni, ha a maximum felé tendálnék, az összeg a 60 órát is könnyen meghaladhatná (ld. fent pl. az utazásra fordított akár 45 órát, vagy az óraközi szünetek több mint 7 óráját).

De ugye a 30 óra is elég megdöbbentő?! Egy olyan tanfolyamért, melyre “papíron” 60 órát áldozol, a valóságban legalább 90-et, aminek az 1/3-át (mármint a fent említett 30 órát) egyáltalán nem is töltöd nyelvtanulással!

Persze ezeken felül a házi feladat elkészítésére, valamilyen fajta ÖNÁLLÓ MUNKÁRA is időt kell szánnod, hiszen ez mindenhol elvárás, és enélkül valóban nem is biztosítható a fejlődés. Ez azonban általában a beleegyezésed, sőt a megkérdezésed nélkül kerül kiválasztásra, csak ritkán olyan téma, amely sok nyelvtanulót érdekel, lelkesedéssel tölt el és bizony ez is igen komolyan tudja hátráltatni a fejlődést.

Helyezzük más megvilágításba a dolgokat:

Tegyük fel, hogy nem hiszel az alternatív nyelvtanulási módszerekben, és nem hiszed hogy az egyéni nyelvtanulás is lehet legalább olyan hatékony, mint a nyelviskolai. Az gondolod, hogy egy tanár 60 óra alatt annyi tudást önt majd a fejedbe, mint amennyit, egyedül ugyanennyi idő alatt biztosan nem tudnál elsajátítani. De vajon ugyanezt gondolod akkor is, ha a nyelviskolában töltött 60 órát hasonlítod ahhoz a 90-100, akár 120 órához, amit erre a “projektre” szánsz? Vajon nem tudnál egyedül, ingyenes módszereket használva, a saját igényeidet és preferenciáidat, időbeosztásodat szem elé helyezve legalább annyit fejlődni mondjuk 90 óra alatt, mint amennyit a nyelviskolában tudsz 60 óra alatt?

A nyelviskoláknak jól felfogott piaci érdeke, hogy senki ne beszéljen idegen nyelveket, vagy ha egy kicsivel is, de lemaradjon a nyelvvizsgáról!

Tanulj meg tanulni, tanulj meg felelősséget vállalni saját fejlődésedért és ne próbáld mások kezébe adni boldogulásod kulcsát.

Olvasd gyakran az alternativnyelvtanulas.hu bejegyzéseit, like-old a Facebook-oldalt, vagy iratkozz fel az ingyenes hírlevélre!

 

 

 

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!