Közösségi nyelvtanulás, avagy így segíts másokon!

nyelvtanulás közösségben

Ma egy munkahelyi elsősegély tanfolyamon vettem részt, ahol – részben az oktató révén – megfogalmazódott bennem az a gondolat, hogy gyakran teljesen természetes számunkra, hogy önzetlenül cselekedjünk. Többen is örömmel és önként jelentkeztünk a képzésre, holott nekünk ebből hasznunk nem származik, csak másoknak tudunk jó esetben (?) ezáltal segíteni.

Közösségi nyelvtanulás

Elkezdtem gondolkodni, hogy vajon ez miért elképzelhetetlen a nyelvtanulás területén? Akitől segítséget várunk, általában egy nyelvtanár, az fizetséget is vár “jócselekedetéért”, hiszen ebből él. De vajon nem-e tudunk egymásnak is segíteni a magunk egyszerű módján?

Arra gondoltam, ma fordított napot tartunk és arra adok nektek ötleteket, hogyan tudtok bekapcsolódni mások nyelvtanulási folyamatába, hogyan tudtok odafigyelni a “nyelvtanuló pajtikra”, hogyan tudjátok egymást motiválni, mert segítséget nem csak egy-egy nehezebb nyelvtani formula elmagyarázásával, vagy egy bonyolultabb mondat lefordításával tudtok egymásnak nyújtani.

Erről nem szokás beszélni, de a tanár szerepe – jó esetben – nem merül ki a tananyag leadásában, a tanár követel, számonkér, dícsér és ha szükséges, meg is szid. És ez majdnem olyan fontos, mint maga a tanulnivaló. Ha így tekintesz a tanár szerepére, rögtön rájössz, hogy nem kell, hogy azonos szinten legyetek, sőt az sem, hogy ugyanazt a nyelvet tanuljátok a nyelvtanuló pajtijaiddal. Tananyagot pedig a neten is találhatsz, amennyit csak szeretnél.

De miért is jobb másokkal együtt nyelvet tanulni?

Mert a nyelv alapvetően közösségi eszköz, másokhoz való kapcsolódási pont. Mert versenyszellemet kölcsönöz és ezáltal motivál. Mert jó érzés tartozni valahová, mondjuk egy nyelvtanulói közösséghez. Mert úgy egyszerűen sokkal jobb móka.

Ha sikerült meggyőznöm, hogy együtt ez is könnyebb, akkor nézzük, hogyan is tudsz másoknak segíteni:

  1. Célkitűzés – gyakran meg sem fogalmazzuk a céljainkat, csak néhány halvány, ködös gondolatban, mint pl. szeretnék megtanulni angolul, vagy bárcsak jobban tudnék németül. Faggasd ki a nyelvtanuló pajtid, mik a tervei, mik a céljai a nyelvvel, hogyan szeretné majd használni a jövőben. A célok megfogalmazása közelebb visz az oda vezető lépcsők láthatóbbá tételében is. Azután meséltesd el vele, hogyan képzeli el az oda vezető utat egészen konkrétan, megfogható, számokkal leírható tervekkel. Ha nincs terved, a nyelvtanulási folyamat is csak a levegőben függ. Nincs eleje, se vége, se mérhető eredményei.
  2. Kérdezd meg, mit tett ma az áhított nyelv elsajátításáért. Dícsérd, és tedd rendszeressé a faggatózást. A rendszeres kérdezősködés azt erősíti a pajtikban, hogy minden nap tegyenek valamit a nyelv gyakorlásáért.
  3. Rendezzetek versenyt. Ne a haladást mérjétek, hanem a befektetett energiát, vagy a kreativitást. A Memrise, a Duolingo alapvetően versenyszellemű, de nem csak ilyesmire gondolhattok. Én legutóbb egyik tanítványommal abban versenyeztem, melyikünk tudja több módon beépíteni a napi tevékenységeibe a nyelvgyakorlást. Vagy vezethettek közös haladási naplót is mondjuk egy megosztott Google Táblázatban.
  4. Légy kreatív a módszereket illetőleg és oszd meg a nyelvtanuló pajtikkal is az ötleteidet. Minden siker kulcsa ez, hiszen mint tudjuk, a változatosság gyönyörködtet. Meséljetek egymásnak és faggassátok egymást a módszereitekről.
  5. Pörgesd fel a nyelvtanuló pajtidat, ha épp rosszabb napja van, játszatok valamit idegen nyelven, vagy linkelj neki valami jó zenét a tanult nyelvén, hogy ha csak ennyit is, de minden nap tegyen valamit a gyakorlásért.
  6. Ha vásárláskor találsz egy címkét, ami a tanult nyelvén íródott, gyorsan fotózd le, dobd át neki, és kérdezz rá, milyen termék lehet, vagy küldhetsz neki egy-egy apró momentumot az életedből megkérve, hogy foglalja össze idegen nyelven, mit lát a képen, milyen érzéseket generál benne a kép, tapasztalt-e ő is már hasonlót, stb. Dobáld nyelvi ingerekkel 🙂

Tegyél másokért, hiszen látod, nem csak azzal segíthetsz más nyelvtanulókon, ha mondjuk németül beszélgettek, vagy sokadjára is elmagyarázod nekik a Present Perfectet, hiszen egy tanár, mentor, vagy coach szerepe ennél sokkal bővebb, és nagy részét akkor is magadra tudod vállalni, ha egyáltalán nem is beszélsz az adott nyelven. Nyugodtan kereshettek nyelvtanuló pajtikat az Alternatív nyelvtanulás közösségében is, vagy “használhatjátok” erre a célra azokat az ismerőseiteket, akikről tudjátok, hogy több-kevesebb sikerrel próbálnak valamilyen nyelvet elsajátítani. Sőt, kereshettek magatok mellé olyan “felügyelőt” is, aki egyáltalán nem tanul nyelvet, de szívesen beszélgettek vele, és megkérhetitek, hogy ily módon mentorálja a nyelvi fejlődéseteket.

Ha tetszett a bejegyzés, like-oljátok az Alternatív nyelvtanulás oldalt Facebookon, vagy iratkozzatok fel a hírlevélre, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmakról!

 
 

 

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!