Így fejlődj olvasással! 1. rész

Csak akkor kapsz a könyvektől valamit, ha tudsz is adni olvasmányaidnak valamit. Úgy értem, ha olyan lelket viszel feléjük, amely az olvasás párharcában hajlandó sebeket kapni és adni, hajlandó vitatkozni, meggyőzni és meggyőződni.
Márai Sándor

 

olvass a nyelvtudásért

 

Kapcsolat az olvasmányoddal

Nyelvi fejlődésed annál gyorsabb, hatékonyabb, minél több ponton tudsz érzelmileg, szellemileg kapcsolódni a tananyagodhoz. Ha olvasmányodat ridegen, csak a szavakra és azok jelentésére, a szöveghez kapott feladatok megoldására koncentrálva éled át, az egyre távolabb sodor téged a nyelvtanulás élményétől és gátolja a szöveg megértését is. Mint sok más nyelvtanulási módszerben, ebben is alternatív javaslataim vannak számodra, melyek élvezetessé teszik a folyamatot, közelebb hozzák hozzád, élménnyé teszik a nyelvtanulást, fejlesztik a nyelvérzékedet.

Az első és legfontosabb kapcsolódási pont közted és a tanult nyelved között a te érdeklődési köröd. A legváltozatosabb témákban találsz olvasnivalókat a neten kutakodva, és persze fel is iratkozhatsz olyan idegen nyelvű blogok RSS-feedjére, melyeket érdekesnek találsz, a lényeg, hogy azonosulni tudj a cikkel, amit olvasol.

Az olvasnivaló “nyelvi szintje”

Ne tulajdoníts túl nagy jelentőséget annak, milyen szintű a nyelvtudásod, vagy mennyi ismeretlen szót tartalmaz az éppen olvasott szöveg. Fontos, hogy ettől el tudj vonatkoztatni, “alapfokú szöveg” csak az iskolában és a tankönyvekben létezik, a való életben csak szövegek vannak, melyekhez közel tudsz kerülni, és olyanok, amelyekkel nem tudsz azonosulni, ill. melyeket a hátad közepére se kívánsz.

Feladatmegoldás olvasás közben

Tanuláshoz ne használj olyan szövegeket, melyekhez valaki feladatokat gyártott számodra. Persze ha már épp nyelvvizsga előtt állsz és ilyen típusfeladatokra is készülnöd kell, akkor érdemes néhány ilyen feladatot is megoldanod, azonban ne építsd ezekre a nyelvtanulási folyamatodat a kezdetektől. Mindenki mást talál fontosnak az olvasott szövegben, nem lehet és nem is célszerű mindenkire azonos gondolkodásmódot kényszeríteni. Ha valaki számodra teljességgel irreleváns kérdéseket tesz fel, az a te szövegről alkotott képedet is negatív irányba fogja befolyásolni. Ha mindig mások kérdéseire válaszolgatsz idegen nyelvű szövegek olvasása során, az – a fenti okokból és a szókincsedből adódóan – a legritkább esetekben fog 100%-os eredményt mutatni, te viszont a nyelvtanulás során folyamatosan kényszer alatt leszel, vizsgaszituációban fogod magad érezni, ami rögtön el is vágja annak a lehetőségét, hogy esetleg élvezd, amit csinálsz.

A legfontosabb, hogy rájöjj, nem az a fontos, mit nem értesz a szövegben, amit elolvasol, hanem hogy mi az, amit igen!

Ha így közeledsz a tanult nyelveden olvasott szövegekhez, egy lépéssel közelebb kerülsz a nyelvtudáshoz is – hiszen amivel szívesen foglalkozunk, az sokkal jobban meg is ragad.

Jövő héten jön Itt a folytatás, melyből ötleteket kaphatsz arra, hogy milyen feladatokat végezhetsz azokkal a szövegekkel, melyeket szeretnél mélyrehatóbban feldolgozni.

Addig is, érdemes like-olni az Alternatív nyelvtanulás oldalt Facebookon, vagy feliratkozni a hírlevélre, hogy Te se maradj le a folyamatosan frissülő tartalmakról!

 
 

 

 

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!