Így fejlődj olvasással! 2. rész

Csak akkor kapsz a könyvektől valamit, ha tudsz is adni olvasmányaidnak valamit. Úgy értem, ha olyan lelket viszel feléjük, amely az olvasás párharcában hajlandó sebeket kapni és adni, hajlandó vitatkozni, meggyőzni és meggyőződni.
Márai Sándor

 

A múlt heti bejegyzésben (Így fejlődj olvasással! 1. rész) írtam róla, miért ártasz magadnak, ill. nyelvtudásodnak azzal, ha előregyártott feladatokkal próbálod fejleszteni az adott nyelvi olvasott szövegértésedet. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ha nem tankönyvekből választott szövegekhez tartozó feladatokat oldunk meg, akkor mégis mit kezdjünk a célnyelven olvasott szövegekkel.

tanulj nyelvet olvasással

Hogyan használd az olvasott szövegeket?

Olvasni márpedig mindenképpen kell a tanult nyelveden – íme, néhány gondolatébresztő példa, remélem, sikerül ezekkel megihletnem téged és elkezdesz más irányba gondolkodni, mint az unalmas tankönyv-feladatok megoldása. Az alábbi tippeket, módszereket továbbfejlesztheted, újragondolhatod, ennek csak a fantáziád szabhat határt.

– Keress az olvasnivalódban 5-10 olyan kifejezést, amiket korábban nem ismertél, de a szövegkörnyezetből sikerült rájönni a jelentésükre, és írd ki (SRS-be) hogyan használták őket (mondatban, vagy mondattöredékben) későbbi megtanulásra

– Írj 8-10 mondatos összefoglalót az olvasottakról az adott nyelven Lang-8.com-ra, ahol anyanyelviek néhány percen, esetleg órán belül kijavítják a hibáidat, ami szintén segíti a fejlődésedet

– Írd meg a tanult nyelvi levelezőtársadnak, miket olvastál. Ha esetleg valami nem világos, megkérheted, hogy segítsen értelmezni, ill. megkérdezheted a véleményét a témában.

-Válassz néhány szimpatikus mondatot, írd ki magadnak az íróasztalod fölé, a konyhába, vagy a wc-be, ahol naponta néhányszor látod és rögzül

– Válassz a szövegből egy bonyolultnak tűnő mondatot, amelyikben – ha nem is érted teljesen – megpróbálod kibogozni, mi az ige, a főnév, mik a jelzők, hol helyezkednek el ezek a mondatban, stb.

– Ne nyúlj szótárhoz olvasás közben! Ha kíváncsivá válsz egy-egy szó jelentését illetőleg, keress Tatoeban néhány példamondatot, képzelj el egy mondatot, vagy a kifejezés jelentéstartományát, éld bele magad, tedd a részeddé, fogadd be néhány percre!

– Vonatkoztass el egy kicsit és gyűjts olyan kifejezéseket, mondatokat, amiket ismersz a célnyelven, és kapcsolódnak az elmédben valamilyen módon az épp olvasott szöveghez

– Tagadj le mondatokat, kérdezz rájuk, vagy írj át bennük egy-két szót.

– Ragadj ki egy mondatot a szövegből és írj egy rövid mesét, sztorit, ami ezzel a mondattal kezdődik.

– Másolj ki Evernote-ba néhány olyan mondatot, melyek leírják a nézeteid egy kis szegletét, olyanokat, melyek akár rólad is szólhatnának. Legyen egy külön gyűjteményed az olyan mondatokból, szövegrészekből, idézetekből, melyekkel azonosulni tudtál. Nem kell külön megtanulnod őket, időnként nézz rá a jegyzetre és úgyis maguktól rögzülnek majd.

Ez a bejegyzés ötleteket ad, hogy mit kezdj idegen nyelven olvasott szövegekkel, de ne érezd úgy, hogy folyamatosan végezned kell őket. Ha épp aktívabb napod van, próbálj ki egyet-kettőt ezek közül. Ha fáradt vagy, ne forszírozd, az is valami, ha elolvasol egy rövidke cikket, vagy hallgatsz valamit a tanult nyelven.

Oszd meg hozzászólásban, te hogyan szoktál szövegekkel játszadozni, hogyan használod őket, hogy fejlődsz általuk, milyen gyakran használod az olvasást a nyelvtanulás eszközeként. Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg, like-old az Alternatív nyelvtanulás oldalt Facebookon, vagy iratkozz fel a hírlevélre, hogy Te se maradj le a folyamatosan frissülő tartalmakról!

 
 

 

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!