Szókincsfejlesztés

Szókincsfejlesztés

A szótanulás küzdelme…

A legtöbb nyelvtanuló sokat szenved a szavak tanulásával, a szókincsfejlesztéssel idegen nyelvek elsajátítása során – hiszen valljuk be, hiányos nyelvtani ismeretekkel, vagy rossz kiejtéssel még valahogy elboldogulsz, valahogy átviszed a mondandódat a tanult nyelven, ha viszont nem ismered a téma szókincsét, akkor veszett fejsze nyele – küzdhetsz Te a nyelvtani szabályokkal, ha nincs mögötte a megfelelő szókincs.

Így persze én is nagyon jelentős feladatnak gondolom a nyelvtanulás során a szókincsfejlesztést, nem mindegy azonban, hogyan csináljuk….

Ebben a bejegyzésben megpróbálok választ adni arra a kérdésre, mit, miért, hol, mikor és hogyan tanulj, ha szókincsfejlesztésről van szó – készülj, igazán átfogó olvasmány lesz 🙂

Szókincsfejlesztés – mit tanuljak?

Nem azért, mert én írtam, de ez a bejegyzés tényleg szuperül lefedi a “mit tanuljak” kérdéskörét. Leírtam benne, hogy miért javaslom inkább kifejezések, mondatok tanulását a puszta szavak helyett és leírtam azt is, hogy mi az a szint, ahol ez már némiképp változhat. Itt pedig (ami amúgy szintén egy elég jól sikerült bejegyzés ; ) ) arról írtam, hogy pontosan milyen hosszú mondatokat, kifejezéseket válassz magadnak (mert szeretem számszerűsíteni a dolgokat), és milyen egyéb szempontokat vegyél még figyelembe a válogatásnál.

De miért is tanulom?

Ismered az angol interest szót? Leggyakrabban érdeklődésként fordítják magyarra, azonban ha egy kicsit elkezdjük boncolgatni a kifejezést különféle szövegekben, rájövünk, hogy valójában nagyon gyakran használják az érdek kifejezésére is. Ezzel most nem azt szeretném hangsúlyozni, milyen fontos, hogy a környezetében jegyezd meg a szót, mert ez segít “birtokba venni” a jelentésárnyalatait is (na jó, amúgy ezt is szerettem volna hansúlyozni 😉 ), hanem ami még fontosabb, pontosan ez a szó írja le azt, amit én a nyelvtanulás miértjéről gondolok. Hiszen mielőtt elkezdesz tanulni egy nyelvet, célokat kell magad elé tűznöd (beginner szinten pl. azt, hogy megtanulok angolul, advanced userként viszont már valami olyasmit, hogy képes legyek bemutatni a cégünket 20 percben a jövő hónapban érkező olasz vendégeknek, és képes legyek az esetlegesen felvetődő kérdéseikre válaszokat adni). A céljaid pedig a nyelvtanulás egész folyamatában segítenek a döntéshozatalban: a Te “miért”-ed fogja megadni a választ arra, szükséges-e egy utadba kerülő kifejezéssel nyelvtani szabállyal foglalkozni, kell-e fejlesztened az íráskészséged, vagy a hallott szöveg értésére kell-e alapoznod a tanulási folyamatot. És bizony a “miért”-re adott válaszodban ott vagy Te is: mennyire érdekel a szöveg témája, mik a szubjektív érzeteid vele kapcsolatban (az interest-re visszatérve ez fedi le a jelentésmező érdeklődés részét), mire tudod használni, fogod-e egyáltalán használni, hasznodra van-e a céljaid elérésében (ez pedig az érdek részét).

Tehát ha vannak céljaid, sokkal pontosabban látod magad előtt, mik azok, amiket valójában szükséges megtanulnod, és mik azok, amik (egyelőre) mellőzendők.

Hol és mikor tudok szókincset fejleszteni?

Ez a kedvenc részem, úgy vártam már, hogy idáig jussak az írásban 🙂

Napjainkban ugyanis nem vagy helyhez és időhöz kötve, ami a nyelvtanulási folyamatot illeti, beleértve ebbe természetesen a szókincsfejlesztést is. A szókincsedet fejlesztheted szövegeket hallgatva, olvasgatva, vagy akár a Memrise-t használva…Csinálhatod telefonon, számítógépen, vagy ha neked úgy könnyebb, még papíron is. Gyűjtögetheted a kis kincseket egy saját gyűjteménybe, amit szintén bárhol és bármikor használhatsz, vagy ha végképp nincs jobb ötleted, ideiglenesen használhatod mások gyűjteményét is, az egyetlen gond ezzel az, hogy nem lesz kapcsolódási pontod a tanult kifejezésekkel.

És a végső kérdés – a szókincsfejlesztés mikéntje, azaz hogyan tanulj szavakat, kifejezéseket

A legtöbb nyelvtanuló arra keresi a választ, hogyan kell szavakat tanulni, de a kérdést valójában úgy kellene feltenni, hogyan tudod fejleszteni a szókincsedet. Ha így teszed fel a kérdést neked is sokkal több mód jut eszedbe, igaz? Elsőként tehát fontos leszögezned magadban, hogy a szókincsfejlesztés folyamatában szótárfüzetnek (húú, de utáltam őket…) nem feltétlenül kell szerepelnie.

Lomb Kató, akit személyes példaképemnek tartok, arra buzdított minden nyelvtanulót (ő maga 28 nyelvet ismert különböző szinteken), hogy a tanult nyelvet minél több oldalról ostromoljuk, olvassuk, hallgassuk, beszéljük, és azokról a módszerekről már nem is beszélek, amelyek a “modern időkben”, az internet korában minden nyelvtanulónak rendelkezésére állnak.

Ha már a “modern eszközöknél”, alternatív módszereknél tartunk, fontos kiemelni az ismétlés szerepét is, hiszen az olyan eszközök, mint a Memrise, ezt a terhet is leveszik a válladról, azaz segítenek, hogy mindig az elfelejtést megelőzően, még “épp időben” foglalkozz újra a már megtanult kifejezéssel. Mit is jelent ez? Az alábbi ábra egy kis betekintést nyújt az időközönkénti ismétlés módszerébe.

Remélem, sikerült egy kicsivel közelebb hoznom hozzád a szókincsfejlesztés témakörét, és ha szeretnél még hasonló írásokat olvasni, like-old az Alternatív nyelvtanulás oldalt Facebookon, vagy iratkozz fel a hírlevélre, hogy Te se maradj le a folyamatosan frissülő tartalmakról!

 
 

 

 

Be First to Comment

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    Ezt ki kell töltened!